onsdag 1. august 2012

LitteraTur til Edinburgh

De siste årene har min mor og jeg tatt oss en jentetur på sommerstid. I år falt valget på Skottland, hvor Edinburgh fristet til en langhelg.

Edinburgh har mye å tilby, med Edinburgh Castle, The Royal Mile, flere flotte museer, og gode shopping muligheter. Kjøp billett på en av sightseeing-bussene, og du kan "hop on, hop off" så mye du vil i 24 timer.

I tillegg liker jeg spesielt godt byens fokus på litteratur.

The Writers' Museum er dedikert til de store skotske forfatterne Robert Louis Stevenson, Robert Byrne, og Walter Scott, og i museumsbutikken kan man kjøpe bøker av disse forfatterne.

The Literary Pub Tour vandrer man fra pub til pub (og smaker på godsakene!), samtidig som man blir underholdt av to skuespillere som diskuterer viktigheten av god pub-atmosfære for kreativ og intelligent tenkning.

The Elephant House markedsfører seg som "Harry Potters fødested", for det var på denne kafeen at J. K. Rowling skrev på de første bøkene om trollmannen Harry.

Byen har mange bokhandlere, og de er stolte av å selge bøker skrevet av byens forfattere, for eksempel Ian Rankin og Alexander McCall Smith. Jeg er stor fan av sistnevnte, og kom hjem med ikke mindre enn syv av hans bøker!

Tre dager var i grunnen ikke nok, min mor og jeg føler begge at vi ikke er helt "ferdige" med den flotte byen, Edinburgh.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...