mandag 14. april 2014

Hvordan lese e-bøker?

For oss som har vokst opp med papirbøker kan det være en stor overgang å lese bøker elektronisk. Jeg var selv litt skeptisk da e-bøker først ble tilgjengelig, og lurte på om jeg ville få den samme leseopplevelsen fra en elektronisk "dings" som jeg fikk fra papirbøker.

Jeg bestemte meg til slutt for å gi e-bøker en sjanse, og det er jeg glad for. Jeg har ikke sluttet å lese papirbøker, men synes det er lettvint å laste ned og lese bøker på min iPad eller iPhone. Det sparer også bagasjeplass når jeg skal på ferie, og kofferten min er blitt betydelig lettere!

Felles for e-bøker er at man må ha en leseenhet å lese e-boken på. Dette kan være et lesebrett, et nettbrett, en smarttelefon eller en pc.


På min iPad og iPhone har jeg lastet ned en gratis app som heter Bluefire Reader. Denne finnes både for iOS og Android, og gjør at man kan lese e-bøker som er lånt på biblioteket eller kjøpt i nettbokhandelen. Bluefire Reader "husker" hvor langt du har lest slik at boken åpnes på riktig side neste gang du vil lese i den. Du kan også se innholdsfortegnelsen; for eksempel hvis boken er delt inn i kapitler, og du kan "hoppe" til det kapitelet du vil lese.

I Bluefire Reader kan du gratis laste ned og lese klassikere som Romeo and Juliet, The Phantom of the Opera, Madam Bovary, og mange fler.

Og - du kan lese min e-bok "Drømmende noveller" som fås kjøpt på www.digital.bok eller www.ebok.no.

God lesestund!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...