torsdag 11. september 2014

Ferdig med korrekturlesing

"Julenissen og gaven som var til overs" er ferdig korrekturlest. Bokkonsulenten fra forlaget og jeg har sendt manus frem og tilbake mellom oss. Vi har lest, kommentert, diskutert og revidert. Nå tror jeg vi begge er fornøyd.

Illustrasjonsbilde
For meg er korrekturlesing en spennende og interessant prosess. Bokkonsulenten er flink, og jeg ser at endringene hun foreslår gjør fortellingen bedre. For eksempel kan det være at språket i noen avsnitt er for muntlig, eller at setningene vil bli bedre hvis de er kortere. Noen steder har jeg kanskje skrevet i fortid, og andre steder i nåtid. 

Når jeg skriver et manus er jeg mest opptatt av å få fortellingen "ut". Da bekymrer jeg meg ikke for setningsoppbygging og grammatikk. Det kommer etterpå. Da, i tillegg til min egen gjennomgang, er det bra at en trent korrekturleser vurderer tekst og innhold før boken går i trykken.

Nå er jeg spent på å se illustrasjonene. De skal være klare om noen uker. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...