For oss "små" forfattere, som ikke kan dra fordel av vårt forlags markedsføringsapparat, er det derfor viktig å ha en egen markedsføringsstrategi, slik at bøkene våre får mulighet til å bli "oppdaget".
Illustrasjonsbilde |
For mange forfattere, meg inkludert, kan det være utfordrende å være selger i tillegg til forfatter, for vi har ikke nødvendigvis bakgrunn i markedsføring. Det er jo skrivingen som er vår lidenskap. Hvordan skal vi kunne vite hva som vil være de beste virkemidlene å ta i bruk for å fremme våre bøker?
Det finnes uendelig mange alternative tilnærminger, men for mine bøker har jeg vurdert følgende hovedfaktorer:
- Hva er målgruppen min?
- Hva er markedsføringsbudsjettet mitt?
- Basert på dette, hvordan og hvor skal jeg markedsføre bøkene mine?
- Hvor mye tid har jeg til rådighet for markedsføringsaktiviteter?
Ville jeg fått et annet salgsresultat om jeg hadde valgt annerledes? Kanskje, men det er vanskelig å vite i ettertid :-)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Legg gjerne igjen en kommentar!