søndag 15. januar 2012

Plotting og skrivelyst

Jeg har begynt å skrive en fortelling som jeg ønsker å få ferdig i tide til å sende inn til Gyldendals skrivekonkurranse - "KORTLEST". Det er gøy å komme i gang, og jeg har rammen av plottet på plass, men merker mens jeg skriver at jeg kan ha nytte av å bli mer strukturert når det gjelder planlegging og plotting av fortellinger. Hvordan er det lurt å plotte, og hvilke teknikker bør jeg vurdere?

Det er spennende å være i en skriveprosess, og det å være i gang gjør at jeg nå gleder meg ekstra mye til å være med på skrivemøte i Bergen Skriveklubb senere denne måneden. Der håper jeg å treffe andre forfatterspirer som kanskje også har hatt tanker og spørsmål om det å plotte.

Ideene og skrivelysten er her, og godt er det. Nå må jeg "bare" klare å strukturere plottet slik at jeg får til å skrive en spennende og interessant fortelling som jeg kan sende inn til vurdering i konkurransen! Wish me luck :-)


4 kommentarer:

  1. Det å plotte er noe jeg ofte sliter med. Som regel treffer inspirasjonen meg på merkelig steder (dusjen, bussen, lesesal, på butikken, når jeg tar oppvasken osv). Et tips jeg fikk for noen år siden er at det hjelper å oppleve ting, om så denne opplevelsen innebærer at du bare tar deg en liten tur ut. Hvis du finner noe mer konkret så hadde jeg blitt glad for tips!

    Lykke til med skrivingen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tipset! Jeg burde sikkert ta meg en tur ut oftere!

      Slett
  2. En måte å skape struktur på å er å lage korte scenebeskrivelser i f.eks. et regneark. Det hjelper i hvert fall meg til å holde tråden

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt tips! Det prøver jeg med skriveprosjektet jeg holder på med nå, bare at jeg bruker powerpoint....

      Slett

Legg gjerne igjen en kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...