mandag 7. april 2014

Skriblerinnens enkle oppskrift på selvpublisering av e-bok

Lesing av e-bøker blir mer og mer populært. Dette kombinert med muligheten for å selvpublisere e-bøker gjør at flere forfattere blir lest; selv om det de skriver ikke nødvendigvis er vurdert som kommersielt eller innbringende nok av tradisjonelle forlag.

Jeg har lært en del om selvpublisering av e-bøker gjennom prosessen med å utgi novellesamlingen min "Drømmende noveller". Det var verken spesielt vanskelig eller dyrt, men jeg merker at det å ha eneansvar for markedsføringen av produktet mitt er en stor oppgave. Markedsføringen ser jeg derfor som den største fordelen med å ha et etablert forlag i ryggen.

Det er kanskje flere der ute som går med tanker om å selvpublisere en e-bok? Her deler jeg min enkle oppskrift med dere, men husk at dette bare er én av sikkert mange oppskrifter på hvordan det kan gjøres.
  1. Skriv en god bok! 
  2. Etablér enkeltmannsforetak i Brønnøysund: www.brreg.no. Dette er gratis. 
  3. Innhent ISBN-nr fra www.isbn.no. Dette er gratis. 
  4. Velg e-bokstandard du vil publisere i; som gjør at boken justerer seg etter skjermstørrelsen og skjermoppløsningen som benyttes til lesingen. Selv bruker jeg formatet ePUB, gjennom et gratis nedlastbart program som heter Sigil. 
  5. Bestem salgspris på e-boken. Husk at det er 25% mva på e-bøker, pluss at distributøren du velger (nettbokhandelen) skal ha rundt 30% av salgsprisen. 
  6. Last opp plikteksemplar av e-boken til Nasjonalbiblioteket. Se http://www.nb.no/Om-NB/Pliktavlevering/Hva-skal-pliktavleveres/Digitale-dokument. 
  7. Bestem om du vil registrere e-boken i bokhandlernes database; www.bokbasen.no. Det koster en del å inngå distribusjonsavtale, og du betaler i tillegg 30% av salgsprisen i provisjon, men e-boken din vil komme i nettbokhandelen til mange av de store aktørene, f.eks Norli, Tanum, Libris, osv. Les mer her: http://www.bokbasen.no/Bokbasen/Nettbokhandel/e-bok-forhandler. Eventuelt kan du laste opp e-boken din gratis og enkelt hos både www.ebok.no, og www.dinebok.no (selv om disse også tar 30% av salgsprisen i provisjon). 
  8. Markedsføring: Facebookside, Twitter, nettbanner i avis og på Facebook, egen blogg, avisannonsering, pressemelding til aviser, osv. Avtal høytlesing i ditt lokale bibliotek.
Lykke til - fortell gjerne hvordan det går!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...