lørdag 21. april 2012

Jeg minnes Gustav Lorentzen

Jeg minnes Gustav Lorentzen - eller "Ludvigsen" - som døde brått for to år siden i dag. Han fikk hjertestans under et orienteringsløp utenfor Bergen.

2009 Foto: Alis Lorentzen
Selv om jeg ikke kjente Lorentzen forstår jeg fra det som er skrevet om ham at han var opptatt av barns velvære og rettigheter. I tillegg til å lage musikk og underholde barn skrev han også flere barnebøker og bøker for voksne om barns rettigheter, om rasisme, omsorg og terapi overfor barn. Han var nasjonal Goodwill-ambassadør for UNICEF fra 1993, og han laget TV-serien "1. klasse" over flere sesonger på NRKs Barne-TV (Wikipedia). Dette utrettelige arbeidet som han har gjort på vegne av verdens barn står det respekt av, synes jeg. 

Min barndom inneholdt mye Knutsen & Ludvigsen, og som voksen blir jeg fremdeles i godt humør av å høre sangene deres, I høst satt jeg og min sønn på andre rad på DNS, Bergen, og så "Knutsen & Ludvigsen på teatret". For et show med herlige Knutsen & Ludvigsen-sanger! 11-åringen var nesten litt flau over moren som kunne alle sangene....

Hør Dum og Deilig
Hør Grevling i taket
Hør God morgen Norge

2006 Foto: Vegard Eggen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...